Fra Trondheim til Beijing

Det er ikke bare i Norge at folk har oppdaget Lykkelig som liten. Den mest «eksotiske» kundekontakten Lykkelig som liten har for tiden, er et firma som selger våre, og andre økologiske varer til Kina!

 

Norwegian Green er et selskap som ble startet av brødrene Jonas og Adrian Mittet fra Trondheim, og med seg på laget har de kinesiske Xu Xing. Vi har snakket med Xu Xing, som altså har ført Lykkelig som liten helt fra Trondheim til Beijing.

 

Hvor kom ideen bak Norwegian Green fra?

Det startet vel egentlig fordi jeg ønsket å kjøpe økologiske produkter i Norge. Og egentlig er det ikke så mye økologiske produkter, selv om det blir stadig mer populært og tilgjengelig.

Etter hvert startet jeg å selge noen produkter, men Jonas foreslo at vi startet selskap, og dermed ble Norwegian green etablert.

Hva er deres målgruppe, og hvordan henvender dere til dem?

Kundegruppen er hovedsakelig kvinner mellom 20-50 år. Vi henvender oss hovedsakelig over nett, gjennom blant annet sosiale medier. Det er blant annet en plattform som heter Wechat, som ligner på Instagram og Facebook. Så håper vi jo at det blir stadig flere som snakker om oss og produktene vi selger, og at det blir kunder på den måten.

Hvordan har deres vekst i Kina vært det siste året?

Det har faktisk vært 30% vekst i år. Vi ser også at Lykkelig som liten øker salget, og vi er sikre på at dette bare vil vokse. Faktisk liker mange av kundene at etikettene er norske også. I Kina er Lykkelig som liten en merkevare som er det vi kan kalle i semiluksus-segmentet. Vi er fornøyde med salget så langt, men en av de største utfordringene er papirarbeidet.

Hvorfor ønsket dere å ta inn Lykkelig som liten i sortimentet?

Jeg dro en gang til butikken Bebito i Trondheim, og kjøpte noe til en venninne fra Kina som skulle ha baby. Det så veldig fint ut, og de som jobbet der sa at det var gode produkter. Ikke bare til babyer og barn, men også til voksne. Jeg kjøpte det til meg selv, og jeg likte det, og derfor ønsket vi å få Lykkelig som liten inn i vårt sortiment.

Strategien vår er å øke salget i Kina fremover, og vi selger allerede til kunder over hele landet.

 

Hva er det viktigste for kinesiske forbrukere når de handler norske varer?

De ønsker seg rene og økologiske produkter. Jeg har fått en del henvendelser for om de kan brukes på sensitiv hud, og de er vel opptatt av en del av de samme tingene som norske kunder.

De velger norske varer fordi Norge har blitt et velkjent kinesisk varemerke. Norge står nok for en del av det de forbinder med renhet, enkelhet og nærhet til naturen. Generelt har jo Skandinavia og Norden blitt ganske populært og «status» i Asia, også i Kina, så da passer jo firmaer som Lykkelig som liten perfekt inn i dette.

Hvilke produkter selger best?

Vi har ulike typer produkter og forhandlere, som vi har hatt en stund lenger enn Lykkelig som liten.

Lavendelkremen og Hudkremen er bestselgerne fra Lykkelig som liten. Av andre merker selger vi godt av havfrueolje, hvetegress og kollagen.

Legger kinesiske forbrukere ut bilder av produktene i sosiale medier?

Ja, de bruker WeChat for tagging. Så det er ganske likt som her til lands.

Hvordan foregår forsendelser i Kina?

I begynnelsen var det min mor som sendte ut pakker i Kina. Men min mor sa: Jeg kan ikke hjelpe deg med å sende ut 20-30 pakker hver dag. Derfor måtte jeg ansatte er kinesisk jente som jobbet for meg. Lageret er i min hjemby Yong De.

Hvordan er arbeidshverdagen din?

Jeg jobber fra mandag til søndag. Jeg kan ikke ta en dag fri, for jeg må svare når jeg får henvendelser.

Det er jo viktig å være tilgjengelig for kundene, slik er det å starte et firma; da må man være tilgjengelig stort sett hele tiden, for å skape seg en fornøyd kundekrets.

 

Det er veldig flott å jobbe med Lykkelig som liten sine produkter, og det skal bli spennende å følge utviklingen fremover. Målet er jo at stadig flere kinesere skal bli glade i de flotte produktene, med sitt opphav i Trondheim!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *